روان کننده بتن از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان‌ سازی است. به این ماده «کاهنده آب بتن» هم گفته می‌شود. زیرا باعث می‌شود میزان آب مصرفی برای ساخت بتن بسیار کمتر شود. نوعی افزودنی برای بتن محسوب می‌شود که مزایای زیادی را برای آن به همراه دارد. همان طور که از نام این ماده پیداست، کارکرد آن روان کردن بتن است. این ماده خودش را بر ذره‌های سیمان سوار می‌کند. بعد هم با ایجاد نیروی دافعه میان آنها موجب روان شدن بتن می‌شود. این نیروی دافعه موجب پراکندگی ذرات سیمان می‌شود. سیالیت بتن با اضافه شدن این ماده بیشتر خواهد شد. در نهایت هم مقاومت نهایی بتن را سرعت می‌بخشد. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب روان کننده بتن این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مزایای استفاده از روان کننده بتن

روان کننده و فوق روان کننده بتن و استفاده از آن مزایای زیادی را در ساختمان سازی به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای این ماده بالا بردن عملکرد بتن و کیفیت آن است. مهم این است که این کار را بدون ایجاد تغییر در نسبت آب به سیمان انجام می‌دهد. عملیات تراکم بتن را نیز سهولت می‌بخشد. روان کننده از آب انداختن بتن جلوگیری می‌کند. حتی با آن می‌توان به مقدار زیادی در مصرف سیمان بتن در مقاومت ثابت صرفه‌جویی کرد.   

روان کننده‌ها دارای انواع مختلفی هستند. استفاده از هر کدام از آنها هم مزایای خود را به دنبال دارد. برخی از آنها شدت روان کنندگی بسیار زیادی دارند. تا حدی که به آنها صفت سوپر روان ساز داده شده است. روان کننده بتن می‌تواند گیرایی بتن را بالا برد. ماده‌ای که مانند نامش می‌تواند کارها را روان کند و بهتر پیش ببرد. افزودن این ماده مقاومت نهایی بتن را در مقایسه با بتن معمولی بالا می‌برد. 

مزایای استفاده از سوپر روان ساز BCB16

یک روان کننده بتن فوق‌العاده عالی سوپر روان ساز BCB16 است. استفاده از آن می‌تواند از مشکلات بتن ریزی بکاهد و از بار وزن سنگین این کار بر دوش ساختمان سازها بکاهد. می‌تواند سرعت پمپاژ را افزایش دهد و اسلامپ بتن را بالا ببرد. 

از این روان ساز برای نصب سازه‌های با تراکم آرماتور بالا استفاده می‌شود. برای سطوحی که کوچک و نامتقارن باشند کارایی خوبی دارد. شاید کمتر روان کننده‌ای باشد که برای بتن‌ ریزی‌های حجیم مناسب هستند. این سوپر روان ساز یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار است. این روان کننده در بتن‌های با دانه‌بندی و شکل سنگدانه‌های نامناسب هم می‌تواند چسبندگی داخلی و تراکم ایجاد کند. این روان ساز و روان کننده بتن روند کار ماله کشی و پرداخت سطح بتن را سهولت می‌بخشد. از دیگر ویژگی‌های آن سازگاری داشتن با انواع سیمان پرتلند است. 

مزایای استفاده از فوق روان ساز BC22-S

یک روان کننده بتن دیگر که به آن صفت فوق روان ساز داده‌اند BC22-S است. این روان ساز در زمان استفاده، کارایی خود را حدود دو تا شش ساعت در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند. بدون اینکه افت اسلامپ اتفاق بیفتد. این روان کننده مشکلاتی را که در زمان بتن ریزی در هوای گرم ایجاد می‌شود ندارد. اضافه کردن کار بتن ریزی را در هوای گرم و معتدل سرعت می‌بخشد و مسیر طولانی پمپاژ را کوتاه می‌کند. از آب انداخت بتن جلوگیری می‌کند. از ترک‌های ناشی از جمع شدگی نیز می کاهد. دوام بتن را با کاهش نفوذپذیری و افزایش مقاوم سایشی در یخبندان‌ها بالا می‌برد. این روان ساز با انواع سیمان پرتلند سازش دارد. بتن ریزی حجیم با این روان ساز دیگر کاری سخت و دشوار نخواهد بود.  

مزایای استفاده از روان کننده بتن دیرگیر BCB13

BCB13 یک روان کننده بتن دیرگیر است که برای کنترل روند گیرایی در آب و هوای گرم کاربرد دارد. تهیه این محصول بر پایه لینگوسولفونات‌های اصلاح شده است. برای حمل و نقل بتن در مسیرهای طولانی می‌توان از این روان ساز استفاده کرد. حتی برای پمپاژ بتن در ارتفاع های زیاد هم کاربردی بی‌نظیر دارد. در مناطق گرمسیری استفاده از آن روند گیرایی بتن را کنترل می‌کند. اسلامپ بتن را بالا می‌برد و مقاومت آن را افزایش می‌دهد. نفوذناپذیری و دوام و عمر بتن را می‌توان با آن بالا برد.   

مزایای روان کننده بتن زودگیر BCB14

روان کننده بتن زودگیر BCB14 عاملی اثرگذار برای سرعت بخشیدن به گیرایی بتن است. به ایجاد مقاومتی مطلوب در بتن کمک می‌کند. تهیه آن بر پایه فرمالدئید سولفونه است. این روان کننده هم تأثیری عالی بر سرعت پمپاژ بتن دارد. بر عکس برخی از روان کننده‌ها، این روان ساز در در فصل سرما و هوای سرد گیرایی بتن را کنترل می‌کند. مانع از یخ زدن بتن می‌شود. خطرهای ناشی از تغییرات دمای محیط را پایین می‌آورد. این توان را دارد که از استهلاک زودرس دستگاه‌ها جلوگیری کند.  

مزایای استفاده از ابر روان ساز BC23

ابر روان ساز BC23 نیز یک روان کننده بتن فوق‌العاده است. تهیه این ماده بر پایه پلی کربوکسیلات است. برای کارساز بودن روی بتن مقدار کمی از آن لازم است. همین ویژگی مصرف روان سازها را کاهش می‌دهد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. حتی به کاهش استهلاک تجهیزات هم منجر خواهد شد. بر روی سازه‌های با تراکم آرماتور بالا نیز استفاده از آن کارآمد است. در سازه‌های بتنی پیش ساخته نیز پرکاربرد است. در مقایسه با بتن معمولی مقاومت بتن را تا ۴۵ درصد بالا می‌برد. تا ۳۵ درصد از آب اختلاط بتن در روانی ثابت می‌کاهد. عیار سیمان را تا بیشینه ۱۵ درصد در مقاومت ثابت پایین می‌آورد. 

این روان کننده بتن تمایل سنگدانه‌ها را برای جدا شدن از همدیگر کم می‌کند. انسجام بتن را نیز بالا می‌برد. چسبندگی بتن و میلگردها در زمان استفاده از این روان ساز خاص بیش از پیش خواهد شد. در زمان یخبندان‌ها و سرماهای شدید این روان کننده امتحانش را پس داده است. برای ایجاد تراکم با این روان ساز انرژی کمتری استفاده می‌شود. 

معایب روان کننده بتن

روان کننده بتن ماده‌ای است که اضافه کردن آن مزایای زیادی را به دنبال دارد. این ماده تنها زمانی کارایی‌ خود را از دست می‌دهد که از آن به مقدار زیادی استفاده شود. روان کننده به میزان زیاد عملکرد بتن را مختل می‌کند. در واقع، موجب از هم گسیختگی بتن می‌شود. این ماده تنها زمانی کارایی مخصوص به خود را دارد که به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از حد آن به تأخیر در اثر آن در بتن منجر خواهد شد. 

محصولات بتن شیمی خاتم

در این بخش سعی داریم تا محصولاتی که مجموعه بتن شیمی خاتم ارائه میدهد را به شما معرفی نماییم:

آب بند بتن

بتن ذاتا ماده ای متخلخل است که آب و مواد مختلف به راحتی داخل آن نفوذ پیدا می کنند. نفوذ این مواد مختلف در نهایت می تواند منجر به تخریب ساختار و کاهش شدید عمر مفید آن شود. به همین دلیل از نوعی مکمل بتن به نام آب بند بتن استفاده می کنند.

چسب بتن

چسب بتن که به عنوان یکی از افزودنی های بتن در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد بسیار پرکاربرد است. این چسب ها به شکل مایع و با ترکیبات و انواع مختلف در بازار استفاده می شوند که امکان استفاده از آنها را در پروژه های مختلف امکان پذیر ساخته است. در ادامه قصد داریم ضمن بررسی کامل و کلیه موارد در خصوص آن، در خصوص خرید و قیمت چسب بتن نیز صحبت کنیم و راهنمایی های لازم داده شوند.

ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس یا همان مکمل بتن یک ماده بسیار پرکاربرد در اصلاح ویژگی های بتن است که برای نفوذ ناپذیر کردن بتن و آب بند کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

روان کننده و فوق روان کننده

روان‌کننده بتن و فوق روان کننده بتن جزء افزودنی های بسیار مهم بتن بوده که برای سهولت کارهای مختلف، نیاز است که از انواع این روان سازها استفاده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.