روان‌کننده بتن و فوق روان کننده بتن جزء افزودنی های بسیار مهم بتن بوده که برای سهولت کارهای مختلف، نیاز است که از انواع این روان سازها استفاده شود.

مواد روان‌کننده بتن از جمله فوق روان کننده ها تأثیر زیادی در کاهش چسبندگی بتن و کاهش اصطکاک در حین کار دارند؛ به همین دلیل به بتن اضافه می ‌شود تا قابلیت شکل پذیری بیشتری پیدا کنند.
در واقع این مواد موجب سهولت کار با بتن شده، با توجه به فرمولاسیون هایی که در ترکیبات پایه آنها وجود دارد تأثیرات خود را در قالب گیری و بتن ریزی سازه های بزرگ در شرایط آب و هوایی مختلف نشان می دهد.

پس بهتر است در هنگام خرید روان‌ کننده بتن و فوق روان کننده بتن حتماً از افراد متخصص و توانمند در این زمینه مشاوره دریافت کنید، تا با انتخاب دقیق انواع روان‌کننده بتن یا فوق روان‌کننده بتن پودری و موارد مختلف دیگر بهترین نتایج را به دست آورید.

روان کننده بتن چیست

مواد اولیه روان‌کننده بتن

روان‌کننده بتن یک ماده ای است که پس از اضافه شدن به بتن موجب می ‌شود تا بتن خاصیت شکل پذیری بهتری پیدا کرده و بافت آن نرم شود. همچنین حالت چسبندگی در بتن را تا حد زیادی کاهش داده و کم کردن اصطکاک موجب شده تا بتن در مدت زمان طولانی تری سفت گردد.

در واقع روان‌کننده بتن در گروه پلیمرهایی است که به منظور سهولت کار با مواد اولیه بتن مورد استفاده قرار می گیرد. از فرمولاسیون های مختلفی برخوردار بوده که بر حسب نوع مواد اولیه روان‌ کننده بتن ویژگی های آن نیز تغییر پیدا می کند.

انواع مختلف مواد اولیه روان‌ کننده بتن که موجب تشکیل بخش اصلی این مواد می شود شامل موارد ذیل است:

• ترکیبات و مشتقات اسید لیگنوسولفونات و نمک های آن

• ترکیبات اسید هیدروکسی کربوکسیلیک و نمک های آن

• مواد غیر یونی مؤثر بر سطح بتن

• پلیمرهای هیدروکسیلی

فوق روان‌کننده بتن چیست؟

فوق روان‌کننده بتن چیست؟ در بین محصولات متعدد افزودنی های بتن برخی از این مواد را با نام فوق روان‌کننده بتن می‌ شناسند که برای بالاتر بردن اسلامپ بتن تازه و افزایش کارایی آن به بتن اضافه می شود. این مواد در واقع همان افزودنی هایی هستند که موجب کاهش مصرف آب می گردند.

برخی از فوق روان‌کننده های بتن به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص خود گیرش نهایی بتن را از ۱ تا ۴ ساعت به تأخیر می اندازند. متناسب با محیط استفاده و زمان آن می توانید از این مواد استفاده کنید، تا بدون آب انداختگی بتن از آن در بهترین شرایط و کیفیت بالا استفاده نمایید.

انواع فوق روان کننده بتن

فوق روان‌کننده بتن در چند دسته و گروه وجود دارد که متناسب با هر شرایط می توان از آنها استفاده کرد، مانند:

فوق روان‌کننده بتن کربوکسیلاتی

فوق روان‌کننده کربوکسیلات نسبت به نمونه های دیگر کاملاً متفاوت عمل می ‌کند و به دلیل وجود مواد پایه یک زنجیره مولکولی قوی دارد.

فوق روان‌کننده بتن نفتالینی

فوق روان‌کننده نفتالینی به عنوان یک ماده کاهنده آب و درگیر شدن بتن مورد استفاده قرار می گیرد و در مناطق معتدل و گرم مناسب است.

فوق روان‌کننده بتن لیگنوسولفوناتی

فوق روان‌کننده لیگنو سولفونات به صورت مایع بوده و بر روی ذرات سیمان تأثیر می گذارد این ماده تأثیر کند گیری کنترل شده بر روی سیمان و بتن دارد.

مواد سازنده روان کننده و فوق روان کننده بتن

بررسی انواع روان‌کننده بتن

روان‌کننده بتن که وظیفه اصلی آن افزایش مقاومت فشاری بتن بوده، در تمامی خلل و فرج بتن نفوذ کرده و هوای محبوس شده در بتن را کمتر می کند به همین دلیل مقاومت فشاری بتن افزایش می یابد.

برای استفاده بهتر از روان‌ کننده بتن کارخانجات تولید کننده هر روز این محصولات را از لحاظ نوع ترکیبات ارتقا داده و روان‌کننده های با کیفیت بالایی را به بازار ارائه می دهند.
در این بخش به بررسی انواع روان‌ کننده بتن بر اساس مواد تشکیل دهنده و نحوه عملکرد آنها می پردازیم:

نسل اول روان‌کننده های بتن

اولین نسل از روان‌کننده های بتن بر پایه مونومرهای لیگنوسولفونات تولید شده و مهمترین خاصیت آن کاهش محسوس آب مصرفی در بتن با حفظ کارایی بتن است. ماهیت مونومرها در هنگام قرارگیری در بتن به روان‌کننده دیرگیر شهرت دارد. نکته مهم در مورد این نسل از روان‌کننده محدودیت استفاده از آنها در شرایط سرما و هوازایی در برخی از موارد استفاده است.

نسل دوم روان‌کننده های بتن

نسل دوم روان‌کننده ها که به فوق روان‌کننده ها و کاهنده های قوی آب شهرت دارند، بر پایه مونومرهای ملامین سولفونات و نفتالین سولفونات ها تشکیل ‌شده ‌اند. این فوق روان‌ کننده با کاهش آب مصرفی بتن و حفظ کارایی بتن تازه مورد استفاده قرار می گیرد. از محدودیت های این نوع روان‌کننده به عدم کاربرد آنها در شرایط آب و هوایی گرم است.

نسل سوم روان‌کننده های بتن

به روان‌کننده های نسل سوم ابر روان‌کننده گفته می ‌شود که بر پایه پلی کربوکسیلات اتر قرار می‌ گیرند. این روان‌کننده نسبت به نسل‌ های قبلی بسیار قدرتمندتر بوده و با وارد شدن به بازار سریعاً میدان رقابت را به خود اختصاص داده است.

این روان‌کننده باعث کاهش حباب سازی، کاهش افت اسلامپ و بهبود پمپ پذیری ملات سیمان می شود و در کارهای ساخت و ساز موجب افزایش سرعت کار می گردد. 

در واقع با حضور این نسل از رروان‌کننده ها و متخصصین و طراحان سازه برای اجرای طرح های پیچیده‌تر و همچنین تولید بتن های خود متراکم از آن استفاده می کنند.

انواع روان کننده بتن

نحوه استفاده از روان‌کننده بتن

پایدار بودن بتن با میزان استفاده از آب مصرف شده در آن نسبت معکوس پیدا می کند، برای داشتن یک بتن قوی تر باید آب کمتر استفاده شود. اما برای روان تر کردن بتن و آسان تر کردن نحوه کار با آن نیاز است که از روان‌کننده بتن و فوق روان‌ کننده بتن به کار ببرند.

میزان استاندارد روان‌ کننده بتن که باید در ملات قرار بگیرد، با توجه به آزمایش‌ها کارگاهی و شرایط آب و هوایی و همچنین نوع مصالح مصرفی مشخص می گردد. به آسانی نمی توان یک عدد دقیق را برای این مواد در نظر گرفت.

اما به طور کلی بین یک و نیم تا دو درصد وزن سیمان مصرفی در بتن را تشکیل می دهند. اما همچنان باید قبل از استفاده از این مواد حتما از کارشناسان فنی شرکت بتن شیمی خاتم مشاوره دقیق دریافت کنید.

نحوه استفاده از روان‌کننده بتن و فوق روان کننده بتن در نتیجه نهایی کار اهمیت زیادی پیدا می کند و نیاز است که با توجه به نوع روان‌کننده در بتن اضافه شود.

نحوه استفاده از روان‌کننده بتن:

• پس از محاسبه دقیق مقدار روان‌کننده بتن آن را با دو برابر حجم آب اختلاط بتن رقیق می کنند.

• پس از به دست آمدن یک مخلوط مناسب کم‌کم به بتن در حال اختلاط اضافه می شود.

• پس از میکس کامل بتن با اضافه شدن مخلوط روان‌کننده و آب عملیات بتن ریزی آغاز می شود.

• روان‌کننده های بتن نرمال را می توان در هنگام تولید بتن به تراک میکسر هم اضافه کرد.

نکته مهم این است که به هیچ عنوان مواد روان‌کننده را بر روی سیمان خشک اضافه نکنید چرا که به هیچ عنوان تأثیر خوبی ندارد.

مزیت خرید روان‌کننده و فوق روان کننده بتن

ساختار شیمیایی روان‌ کننده بتن به گونه ای است که در حال حاضر استفاده کردن از این مواد تأثیرات زیادی در افزایش کیفیت بتن و آسان تر شدن بتن ریزی دارد.

به همین جهت خرید روان‌کننده بتن و خرید فوق روان کننده بتن با کیفیت بالا و از مراکز معتبر موجب بهبود خواص بتن و در نهایت بهبود ویژگی های سازه های بتنی می گردد.

در صورتی که از بهترین روان‌ کننده بتن موجود در بازار استفاده کنید، مزیت های زیادی را به دست می آورید که برخی از مهم‌ترین آنها شامل موارد ذیل می گردد:

• افزایش عملکرد بتن بدون تغییر در نسبت آب به سیمان و بهبود کیفیت مقاومت آن

• سهولت در عملیات تراکم بتن بدون آب انداختن آن

• صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سیمان بتن در مقاومت ثابت

• کاهش میزان استفاده از آب و کاهش جمع شدگی سیمان

• کاهش تخلخل خمیر سیمان و در نهایت کاهش نفوذ ناپذیری

• امکان انجام بتن ریزی در پروژه های دور از دسترس قالب ها و آرماتور انبوه

• کارپذیری بتن با صرف انرژی کمتر و زمان سریعتر

تا اینجا فقط با مزایای روان‌ کننده بتن و اهمیت استفاده از آن در ساختار بتن پی برده ایم؛ اما مضرات روان‌ کننده بتن هم در صورت استفاده نادرست بسیار زیاد است. استفاده نابجا از روان‌کننده سبب تفکیک و از هم گسیختگی بیش از حد بتن می شود، پس حتماً میزان استاندارد و حد مجاز مواد را در بتن به کار ببرید.

مزیت و مدل های مختلف پلاستیسایزر

قیمت روان‌کننده بتن و فوق روان کننده بتن

موارد زیادی وجود دارد که بر قیمت روان‌ کننده بتن و فوق روان کننده بتن در بازار تأثیر می گذارد؛ با شناخت این موارد در هنگام تهیه این محصول مهم و کاربردی به شکل بهتری می توانید در بین تنوع محصولات موجود در بازار بهترین روان‌کننده بتن را تهیه کنید.

به طور کلی به بررسی برخی از این عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت روان‌ کننده بتن و قیمت فوق روان‌ کننده آن می پردازیم:

جنس روان‌کننده

روان‌کننده به دو صورت روان‌کننده بتن پودری و روان‌کننده بتن مایع وجود دارد؛ در حالت معمول روان‌کننده مایع قیمت مناسب تری دارد، اما فوق روان‌کننده پودری برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات روان‌کننده

ترکیبات پایه روان‌کننده ها از مهمترین موارد تأثیر گذار بر خواص و ویژگی های این محصول است که می تواند بر نرخ آن هم تأثیر بگذارد.

نحوه عرضه

نحوه عرضه و کیفیت بسته بندی بر نرخ ارائه آن در بازار تأثیر می گذارد.

فروش روان‌کننده بتن توسط مجموعه بتن شیمی خاتم

روان‌کننده بتن که در تنوع بالایی از لحاظ شکل ظاهری و نوع ترکیبات و نحوه عملکرد تولید می شود، نیاز است که از مراکز معتبر تهیه گردد، تا ضمن دسترسی به کیفیت بالا، به قیمت های مناسب این محصول هم دست پیدا کنید.

مجموعه بتن شیمی خاتم جزء معتبرترین مراکز ارائه دهنده افزودنی های بتن است که در حال حاضر این محصولات را در تنوع بالایی به بازار ارائه می دهد.

فروش روان‌ کننده بتن و فروش فوق روان کننده بتن در مجموعه بتن شیمی خاتم در گروه های بسیار متنوع انجام می شود که مهمترین آنها روان‌ کننده بتن زودگیر، روان‌ کننده بتن دیرگیر، فوق روان‌ساز، سوپر روانساز، ابر روانساز کربوکسیلاتی و بسیاری از موارد دیگر است که متناسب با نیاز هر سازه می توانید از این مواد تهیه نمایید.

کارشناسان بتن شیمی خاتم آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات رسانی به مشتریان خود هستند تا با اطلاعات و آگاهی کامل دست به انتخاب و خرید پودر روان‌ کننده بتن بزنند. در نهایت با ارائه نحوه استفاده از روان‌کننده شرایط کاربرد بهتر از این مواد را فراهم می آورند.

مزایای فوق روان کننده بتن

افزودن فوق روان کننده بتن، تغییرات کلی را در عمل آوری بتن به وجود می­‌آورد. در ضمن این تغییرات، نتایج عملکردی آزمایش‌های معروف بتن را شاهد خواهیم بود. آزمایش مقاومت، الاستیسیته و زمان گیرش از معروف‌ترین این آزمایش‌­ها است که در جدول ذیل به اختصار به چند مورد از موارد اصلی آن اشاره شده است.

بهبود کارایی بتن با حفظ اسلامپ آنافزایش الاستیسیته بتن و در پی آن افزایش مقاومت نهایی بتنپایایی بتن مخصوصاً در کاهش نفوذ‌پذیری در برابر آب
افزایش مقاومت در برابر نمک‌های زیان‌آور و محیط‌های کلریدیتولید میکروسیلیس بتنبهبود چسبندگی به آرماتورها و فولاد
مقاومت بهتر در برابر کربناسیوندوام بیشترکاهش انقباض و خزش

بهبود زمان گیرش بتن

افزایش قابلیت پمپاژ بتنکاهش هزینه نسبت به ابر روان کننده

سؤالات متداول

منظور از روان کننده بتن چیست؟

به مواد افزودنی که به منظور کمتر کردن چسبندگی بتن و اصطکاک آن اضافه می شوند تا بتوان راحتتر با آن کار کرد و شکل و فرم ایجاد نمود، روان کننده بتن می گویند.

فوق روان کننده بتن چیست؟

فوق روان کننده ها موادی هستند که به منظور افزایش اسلامپ و کارایی بتن و کمتر ساختن میزان مصرف آب و افزایش گیرایی بتن بین 1 تا 4 ساعت استفاده می شوند.

چند نوع روان کننده بتن وجود دارند؟

نسل اول روان کننده های مبتنی بر لیگنوسولفونات، نسل دوم بر پایه ملامین سولفونات و نفتالین سولفونات و نسل سوم بر پایه پلی کربوکسیلات هستند که انواع روان کننده بتن را تشکیل می دهند.

قیمت روان کننده بتن چقدر است؟

قیمت روان کننده ها برحسب جنس ماده اولیه، درجه کیفی سوبستراها، شیوه عرضه و مقدار خرید تعیین می گردد.

2 دیدگاه ها

  • کدوم یک از روان کننده های بتن رو شما توصیه می کنین؟ بسته به نوع پروژه باید تماس بگیریم؟

    • سلام وقتتون بخیر
      در حال حاضر تمامی انواع روان کننده و فوق روان کننده برای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند و باید بسته به نوع پروژه از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.