ضد یخ بتن چیست؟ یکی از افزودنی های بتن که در فصل های سرد سال برای یخ نزدن بتن استفاده می کنند، ضد یخ بتن است. اگر از مواد ضد یخ استفاده نشود، بتن حالت فریز و یخ زده پیدا می کند که به دلیل وجود آب در ساختار آن است و در نتیجه کیفیت آن افت زیادی پیدا می کند. با توجه به اینکه بتن ماده ای شکل پذیر، مقاوم و ارزان قیمت در بین مصالح ساختمانی به شمار می رود، برای جبران نواقص و همچنین بهبود کیفیت و ویژگی های مهم آن از یکسری افزودنی استفاده می کنند. در ادامه بیشتر با ضد یخ بتن، کاربرد و انواع آن آشنا خواهید شد.

0 تا 100 از ضد یخ بتن

یکی از اجزای اصلی بتن، آب است و مشکل رایجی که در فصل سرما برای بتن ها اتفاق می افتد، یخ زدن آب درون ساختار بتن است. در این شرایط اگر از افزودنی هایی مثل ضد یخ بتن استفاده نشود و یا به طور کلی تمهیدات خاصی اندیشیده نشده باشد، مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. رایج ترین مشکل یخ زدگی آب درون بتن، ترک خوردن ساختار، کاهش مقاومت و پوک شدن داخل آن است.

در این شرایط بهترین راهکار، استفاده از ضد یخ بتن است. این ماده شیمیایی با کاهش نقطه انجماد آب درون بتن تا منفی 30 درجه از یخ زدن آن جلوگیری می کند. به عبارت دیگر به جای اینکه آب درون بتن در دمای زیر صفر درجه یخ بزند، حداقل در دمای منفی 30 درجه یخ خواهد زد که در اکثر مناطق جلوی یخ زدگی را می گیرد. با این ماده شیمیایی نیازی به گرما دادن بتن نیست. به همین دلیل عملیات بتن ریزی به شکل پیوسته قابل انجام است. بنابراین بین 20 تا 50% در زمان و مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

انواع ضد یخ بتن موجود در بازار

این ماده شیمیایی مشابه تمامی افزودنی های بتن به دو شکل پودری و مایع تولید می گردد و در هر دو حالت، بدون کلر و با کلر ساخته می شوند. ضد یخ های بتن براساس ساختار تشکیل دهنده به 4 دسته تقسیم می شوند:

  • نمک های محلول غیر آلی
  • افزودنی های حاوی ترکیبات محلول آلی
  • افزودنی های حاوی گیرش سریع
  • افزودنی های جامد مختلف

به طور کلی باید دقت داشته باشید که اثرات ضد یخ در بتن فقط به شکل حفاظتی و جلوگیری کننده از یخ زدن آب درون ساختار است. اما ضد یخ بر روی کارایی بتن تأثیر خاصی ندارد و باید به این مورد دقت کنید.

دسته بندی رایج دیگری که برای ضد یخ بتن در نظر می گیرند براساس فرم و ساختار کلی آنهاست که در ادامه به طور مفصل هر یک را توضیح می دهیم:

  • ضد یخ پودری:

ضد یخ بتن پودری ترکیبی از کلسیم کلراید و نمک های معدنی است. نکته بسیار مهم در مورد ضد یخ های پودری وجود ترکیب کلر است که خورنده بتن بوده و کارشناسان ما تأیید نمی کنند. از ضد یخ های پودری برای بتن های غیر مسلح و در اکثر موارد، ملات سیمانی استفاده می کنند که سرعت و حرارت هیدراتاسیون را بالا می برند و جلوی یخ زدن مخلوط سیمان را می گیرند.

در سمت مقابل نمونه های پودری بدون کلر (ضد یخ بتن بدون کلراید) نیز تولید شده اند. با اینکه نمونه های کلردار در دماهای پایین از بتن حفاظت می کنند اما چون نمی توان در بتن آرمه استفاده نمود، نیترات ها را به ضد یخ بتن اضافه کردند. میزان مصرف این ماده معادل 2% وزن کل سیمان مصرفی است. در کلیه سازه هایی که بتن و فلزات مستقیما با هم در تماس هستند می توان از این ضد یخ ها استفاده کرد چون خاصیت خورندگی ندارد و ترکیبات الکلی از بتن و فلزات محافظت می کنند.

  • ضد یخ مایع:

ضد یخ بتن مایع با افزایش سرعت گیرش بتن و حفظ اسلامپ، یکی از پرکاربردترین افزودنی های بتن محسوب می شود. این ماده شیمیایی، ترکیبی از آمونیاک، نیتروژن و الکل های سنگین است تا نقطه انجماد آب را کاهش دهد. با این حال چون ترکیبات دیگری مثل سیمان هم وجود دارد، تأثیرگذاری ضد یخ بتن بر روی آب تا حدی کمتر خواهد شد. اگر در پروژه های معماری، جلوگیری از حباب سازی هم اهمیت زیادی داشته باشد، باید از نسبت های متفاوتی برای ترکیب ضد یخ استفاده نمود.

  • ضد یخ بتن فایبر:

نوع فایبر از انواع ضد یخ بتن ویژه است که در ساخت آن از انوع مواد معدنی و آلی بر پایه نیتروژن کمک گرفته شده است. مدل های فایبر بدون کلر هستند و می توان در سازه هایی که در تماس با بتن هستند استفاده کرد. با اینکه این ماده با کاهش نقطه انجماد آب جلوی یخ زدگی بتن را می گیرد اما اصول بتن ریزی و تمهیدات مهم در این زمینه باید رعایت شوند. از طرفی ضد یخ های فایبر برای بتن غلظت بالایی دارند و در هر بار می توانید مقدار کمی از آن را استفاده کنید.

  • ضد یخ بتن S:

این ماده شیمیایی هم مثل ترمیم کننده بتن از افزودنی هایی است که در سازه های ساختمانی به کار می رود. از این نوع ضد یخ در مواقعی استفاده می کنند که سیمان موجود در بتن، واکنش هیدراتاسیون بهتری نسبت به بتن داشته باشد. بنابراین در تهیه و استفاده از بتن می توان صرفه جویی زیادی از لحاظ هزینه و زمان انجام داد.

اثرات ضد یخ در بتن

با توجه به اینکه بتن در ساختمان سازی اهمیت بسیار بالایی دارد و انواع بتن تولید شده اند، حفظ کیفیت و طول عمر آن بسیار مهم است. به همین دلیل از ضد یخ بتن استفاده می کنند که کمترین اثر آن، تعدیل کنندگی شرایط سخت محیطی مخصوصا در فصل سرماست.

زمانی که ضد یخ مخصوص بتن به شکل پودر یا مایع اضافه می گردد، با کاهش نقطه انجماد مایع یا آب درون بتن و تسریع کنندگی گیرش یا سفت شدگی، از یخ زدن آب جلوگیری می کنند. به همین دلیل اثرات ضد یخ به شکل اثر بر روی کیفیت و حفظ یکپارچگی ساختاری است که به نوبه خود مانع از توقف فرایند بتن ریزی یا کاهش سرعت آن در فصل سرما می شود.

از دیگر اثرات ضد یخ بر روی بتن می توان به افزایش مقاومت آن اشاره کرد. در صورتی که بهترین ضد یخ بتن را خریداری کنید و بسته به شرایط پروژه های کاری، ضد یخ بتن معمولی، ویژه یا ملات استفاده نمایید، مقاومت بتن چند برابر خواهد شد. در ادامه به این موضوع می پردازیم که استفاده از ضد یخ ماشین و ملات چه تأثیرات مخربی بر روی بتن می گذارند.

فرق ضد یخ بتن با ماشین چیست؟

یکی از بدترین اشتباهات در حوزه ساخت و ساز و معماری این است که به جای استفاده از استاندارد ضد یخ بتن و محصولات اختصاصی، از محصولات جانبی مشابه استفاده می کنند. به عنوان مثال استفاده از ضد یخ ماشین به جای بتن یکی از اشتباهات رایج است.

تاکنون با مفهوم ضد یخ مخصوص بتن آشنا شدید اما چه تفاوتی با ضد یخ ماشین دارد و چرا به جای هم قابل استفاده نیستند؟ ضد یخ خودرو شاید از لحاظ اسمی مشابه باشد اما عملکرد کاملا متفاوتی دارد. هدف از استفاده ضد یخ در خودروها، جلوگیری از یخ زدگی آب رادیاتور است که برای خنک کردن موتور و سیلندر استفاده می شود. بر این اساس اگر آب بخش های مختلف موتور یخ بزند که در فصل سرما رایج است، موتور خودرو از بین خواهد رفت. بنابراین قدرت و هدف آن متفاوت با ضد یخ های مخصوص بتن بوده و بجای هم قابل استفاده نیستند.

تفاوت بین ضد یخ بتن و ملات چیست؟

یکی از مواردی که در نظام مهندسی و اصول استفاده از افزودنی های بتن در ساخت و سازهای مختلف بر روی آن تأکید شده، استفاده صحیح ضد یخ ملات و بتن است. به طور کلی و به عبارت ساده تفاوت بین این دو در کلردار بودن آنهاست. ضد یخ اگر در ساختار خود کلر داشته باشد، ضد یخ ملات است و برای بتن قابل استفاده نیست. در ساختار این نوع ضد یخ ها چون کلر به کار رفته، بر روی فولاد و فلزات اثرات خورندگی خواهد داشت بنابراین نمی توان برای بتن و سازه های بتن آرمه استفاده کرد.

فرمول ضد یخ بتن بر پایه ترکیبات نیترات، فرمات، تری اتانول آمین و ترکیبات ایمن دیگری است که هیچ مشکلی برای میلگرد و بتن ایجاد نمی کنند. با اینکه نمی توان ضد یخ ملات را برای بتن استفاده کرد اما برعکس این حالت امکان پذیر است.

فرق دوم این دو نوع ضد یخ در فرم تولیدی آنهاست. ضد یخ بتن ملات اکثرا به شکل پودری است و به مصالح خشک اضافه می کنند. در صورتی که مدل مخصوص بتن به شکل مایع هم تولید می کنند که در انتها درون مخلوط کن می ریزند.

میزان مصرف ضد یخ بتن در ملات

یکی از چالش هایی که همیشه در پروژه های بتن ریزی وجود دارد، میزان مصرف ضد یخ بتن است. اطلاع از میزان دقیق مصرف ضد یخ کمک می کند تا نسبت به جلوگیری از یخ زدن آب درون بتن مطمئن باشید و هم اینکه میزان خرید آن کاملا مشخص باشد.

به طور کلی میزان مصرف ضد یخ بتن در ملات به عوامل مختلفی مثل:

  • میزان دمای هوا
  • ساختار بتن
  • عیار بتن
  • نوع ضد یخ و درجه مرغوبیت
  • شرایط پروژه
  • نوع سیمان و مصالح بکار رفته در ساخت بتن
  • حجم بتن ریزی
  • نوع و مدل کاربری سازه

به طور کلی از دمای صفر تا 5 درجه زیر صفر و در شرایطی که عیار بتن 400 کیلوگرم باشد، مقدار مورد نیاز ضد یخ بتن حدود 1% وزن کل بتن است. اما اگر عیار سیمان 300 کیلوگرم باشد، میزان ضد یخ مورد نیاز به 2% خواهد رسید. یا اگر عیار سیمان به همان مقدار 300 کیلوگرم ثابت باقی بماند ولی دمای محیط بین 10 تا 15 درجه زیر صفر باشد، میزان مصرف ضد یخ به 5% خواهد رسید. در شرایطی که میزان سرمای دما به شرایط بحرانی می رسد باید تدابیر جداگانه ای اندیشید.

طبق توصیه کارشناسان ما در بتن شیمی، بهتر است زمانی استفاده از ضد یخ بتن را شروع کنید که طی 72 ساعت گذشته، دمای هوا به شکل پیوسته زیر 5 درجه سانتیگراد بوده باشد.

معایب ضد یخ بتن

با وجود تمامی مزایایی که برای ضد یخ های مخصوص بتن اشاره کردیم طبیعی است که همانند تمام مواد شیمیایی معایبی هم داشته باشد. به طور کلی می توان از چندین منظر معایب ضد یخ بتن را اینگونه بیان کرد:

  • زمانی که این ماده به بتن اضافه می شود باید تحت مدت زمان کوتاهی استفاده شود به همین دلیل در آخرین مراحل بتن ریزی اضافه می کنند
  • گاهی اوقات ممکن است سبب تغییر رنگ بتن شود که دلیل اصلی آن تبخیر شدید آب و عمل آوری غیر حرفه ای است. بدین منظور باید بتن همیشه مرطوب باشد و سپس از ضد یخ استفاده کرد.
  • تا حدودی ترکیبات تشکیل دهنده بتن را تغییر می دهد که مهمترین آن نسبت آب به سیمان است. بنابراین کمی مقاومت نهایی بتن کم می شود که به نوبه خود باعث آسیب دیدگی و اتصال ضعیف با بتن قبلی می گردد. در این حالت برای جبران آن باید از سایر افزودنی ها مثل چسب بتن و غیره استفاده نمود.
  • در صورتی که اشتباها نوع کلردار استفاده شود سازه بتن آرمه به مرور خوردگی پیدا کرده  مقاومت خود را از دست می دهد.
  • تولید هوا در بتن را نمی توان پیش بینی کرد و این از معایب ضد یخ بتن است. در حالت کلی حبابی که در اثر استفاده از ضد یخ تولید می شود در بتن جمع شده و حفره ای ایجاد می کند که دلیل اصلی افت مقاومت نسبی بتن است. میزان هوای جمع شده در بتن تا 2% مانعی ندارد اما مشکل اینجاست که در اثر مصرف ضد یخ بتن این میزان هوای جمع شده قابل پیش بینی نیست.

قیمت ضد یخ بتن

بتن شیمی به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های انواع افزودنی های بتن از جمله ضد یخ ویژه، معمولی و ملات در حجم های مختلف با بهترین مواد اولیه، در خدمت شماست. شما می توانید برای انواع پروژه های معماری و ساخت و ساز خود هر گونه افزودنی بتن که نیاز داشتید با گرید، درجه کیفی و مرغوبیت بالا خریداری کنید.

قیمت ضد یخ بتن با توجه به مواد اولیه و فرمولاسیون آن تعیین می گردد که شرکت بتن شیمی با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و طبق استانداردهای جهانی محصولات خود را تولید می کند. برای ثبت سفارش و دریافت راهنمایی رایگان با همکاران ما در واحد فروش تماس بگیرید.