چسب های کاشی و سرامیک

چسب کاشی چیست؟ چسب کاشی (Tile Adhesive) یکی از انواع سیمان پرتلند غیر آلی پلیمرهایی مثل اپوکسی و ذرات سنگدانه ای به همراه برخی افزودنی هاست که خصوصیات و ویژگی های آن را تقویت می کند. از چسب کاشی می توان برای چسباندن کاشی روی سطوح مختلف مثل دیوارها، کف، استخر شنا، کاشی روی کاشی و حتی زیرساخت های چوبی، شیشه ای و سیمانی استفاده کرد.

این نوع چسب ها انعطاف پذیر هستند و در اثر رطوبت و تغییرات دمایی دچار شکستگی و ترک خوردگی نمی شوند و حتی در مقابل آب هم نفوذ ناپذیر هستند. در ادامه بیشتر با چسب های کاشی که در بتن شیمی به سه فرم خمیری، پودری  پرسلانی تولید می شوند، مزایا و معایب و نحوه استفاده از آنها آشنا خواهید شد.

چسب کاشی چیست

انواع چسب کاشی

همانطور که می دانید ساختار چسب کاشی با چسب بتن کاملا متفاوت است و عملکرد یکسانی هم ندارند با اینکه در هر دو آب بندی و چسباندن دو ساختار به عنوان حد واسط به چشم می خورد. در صنعت امروزی، چسب کاشی به سه فرم کلی تولید می شود که در ادامه هر یک را توضیح می دهیم:

  • چسب کاشی پودری (Powdered Tile Adhesive):

این نوع چسب ها از سیمان تقویت شده با پلیمرهای اپوکسی تولید شده اند. ویژگی شاخص چسب کاشی پودری مقاومت بالا در برابر رطوبت پس از خشک شدن است. از طرفی عایق رطوبت و آب نیز هستند و به خوبی سطح کار را آب بندی می کنند. از طرفی با توجه به اینکه آماده سازی چسب پودری و سپس بکار بردن آن نسبت به دوغاب بسیار راحتتر و سریعتر است، هزینه های نصب کاشی هم بسیار کمتر است. چسب های پودری کاشی و سرامیک برای چسباندن کاشی و سرامیک روی سنگ، موزاییک، چوب و آجر و غیره استفاده می شود و محدودیتی ندارد. دقت داشته باشید که این چسب ها برای سطوح گچی مناسب نیستند چون گچ آب به خود جذب کرده و پشت کاشی باد می کند. در نهایت کاشی از سطح کار خواهد افتاد یا لعاب آن خواهد ریخت.

برای استفاده از چسب کاشی پودری باید از قبل سطح کار را کاملا خشک کنید و هیچ گونه کثیفی و آلودگی وجود نداشته باشد. اگر هم سطح زیر کار با موادی مثل آسفالت، قیر گونی و غیره کار شده باید به کمک پرایمر سطح زیر کار را آماده کنید. ضمنا اگر سطح زیر کار رطوبت دائمی دارد باید تمام سطح پشت کاشی را با چسب بپوشانید. از جمله کاربردهای مهم این محصولات، چسباندن کاشی جدید روی کاشی قدیمی است و به نوعی بهترین چسب کاشی برای این کار نمونه های پودری هستند.

چسب کاشی پودری

  • چسب کاشی خمیری (Ready-mixed Paste Tile Adhesive):

چسب کاشی خمیری از ترکیب رزین آکریلیکی، پودر معدنی و مواد تغلیظ کننده ساخته شده و برای چسباندن انواع کاشی روی کلیه سطوح به کار می رود. با توجه به مقاومت در برابر رطوبت، در سرویس بهداشتی هم می توان به کار برد. برخی از کاشی کارها نسبت به استفاده از چسب کاشی خمیری رغبت بیشتری نشان می دهند چون از قبل آماده شده است و برخلاف نوع پودری نیاز به آماده سازی و ترکیب کردن با آب ندارد با این حال مقاومت و قدرت نوع پودری بیشتر است. سرعت کار با چسب کاشی خمیری بیشتر است و کیفیت مناسبی هم دارد.

دقت داشته باشید که برای استفاده از مدل های خمیری نیز باید سطح زیر کار کاملا تمیز و بدون آلودگی باشد. سطوح دارای ناهمواری و رطوبت بالا باید با چسب پرایمر یا چسب بتن آب بند آماده سازی شوند تا بتوان کاشی ها را نصب کرد. به خاطر داشته باشید که چسب کاشی و سرامیک خمیری باید به اندازه لازم استفاده شود و مصرف بیشتر آن هیچ مزیتی ندارد. پس از استفاده و چسباندن کاشی و سرامیک باید 72 ساعت کامل صبر کنید تا اثرات لازم اعمال شوند.

چسب کاشی خمیری

  • چسب کاشی پرسلانی (Porcelain Tile Adhesive):

چسب کاشی پرسلانی دسته سومی هستند که ساختار یکسانی دارند اما فرمولاسیون آنها به گونه ای است که برای انواع سرامیک معمولی و پرسلان، سنگ، موزاییک های شیشه ای و معمولی در محیط داخلی و خارجی کاربرد دارد. چسب کاشی پرسلانی قدرت چسبندگی بسیار زیادی دارد و می توان در محیط های با درجه رطوبت بالا هم استفاده نمود. در صورتی که سیستم سرمایشی – گرمایشی از کف دارید و زمان کارپذیری بالا برایتان اهمیت دارد این نوع چسب ها به مراتب گزینه بهتری هستند. نکته مهم در رابطه با این نوع چسب ها این است که میزان و شیوه مصرف چسب در سرامیک های با ابعاد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در سرامیک با ابعاد اسلب باید علاوه بر سطح کار باید به پشت سرامیک با جهت عمود بر هم چسب استفاده کرد.

  • چسب کاشی دو جزئی (2-Segmented Tile Adhesive):

این نوع چسب ها از دو جزء تشکیل شده اند که بخش اول سیمان و مواد معدنی است و بخش دوم اصلاح کننده های پلیمری مبتنی بر اکریلیک هستند. این نوع چسب ها با انعطاف پذیری بالا، قدرت کششی و چسبندگی بی نظیر در کنار ویژگی هایی مثل ضد آب بودن کاربردهای زیادی پیدا کرده اند. کاربرد عمده این نوع چسب ها در کلیه مکان هایی است که میزان رفت و آمد بالاست که از جمله آنها می توان به مراکز اداری و تجاری و سینماها اشاره کرد.

  • چسب کاشی استخری (Swimming Pool Tile Adhesive):

این نوع چسب ها از رزین استاتیک و افزودنی خاص ساخته شده اند تا انعطاف پذیری بالایی پیدا کنند، تحمل بالایی در برابر اختلاف دمای شدید داشته باشند و از همه مهمتر کاملا نسبت به آب نفوذناپذیر باشند. بنابراین مدل خاصی از چسب کاشی ضد آب نیز محسوب می شوند.

چسب کاشی استخری

مزایا و معایب چسب کاشی

با توجه به اینکه ملات ماسه و سیمان که در اصطلاح به آن دوغاب گفته می شود سابقه زیادی در صنایع دارد، روش های جایگزین برای کاشی کاری مثل چسب باید مزایای خاصی داشته باشند تا استفاده از آنها توجیه پذیر باشد. با این حال وجود برخی معایب اجتناب ناپذیر است همانطور که ملات ماسه و سیمان نیز معایب خاص خودش را دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب چسب های مخصوص کاشی و سرامیک می پردازیم:

مزایای چسب کاشی

  • قدرت چسبندگی این مواد به دلیل افزودنی های مختلف و مواد چسبنده فوق العاده قوی بالاست (بین 4 تا 6 برابر) مخصوصا که خاصیت ارتجاعی هم دارند و باعث شده موفقتر از ملات ماسیه سیمان عمل کنند
  • سرعت اجرای بالایی دارد مخصوصا در نوع چسب کاشی خمیری که به شکل از پیش آماده شده تولید و به فروش می رسد
  • کیفیت اجرای کار نسبت به ملات ماسه و سیمان بهتر است و در کاشی هایی که گرید پایینی دارند مشکل چسبیدن ملات به لعاب کاشی و تغییر شکل ظاهری آن وجود نخواهد داشت
  • میزان بار مرده ای که با مصرف چسب کاشی استخری یا هر نوع فضای دیگری به ساختمان وارد می شود بسیار کمتر از مصرف ملات ماسه و سیمان است
  • هزینه های اجرای کاشی کاری با چسب کمتر از ملات ماسه و سیمان است چون اساسا نیاز به مهارت خاصی ندارد و سادگی اجرا یکی از دلایل محبوبیت این نوع چسب ها شده است
  • بر روی کلیه سطوح قابل اجراست و چسبندگی دارد. چسب کاشی قابلیت اتصال و چسبندگی حتی روی سطوحی که خاصیت حرکت و لیزشوندگی دارند مثل سطوح چوبی هم قابلیت اجرایی دارد
  • بهترین روش برای چسباندن کاشی روی کاشی یا موزاییک و سرامیک های قدیمی، به کمک چسب سرامیک و کاشی است
  • نیاز به خیس کردن پشت کاشی قبل از استفاده نیست
  • نیازی به تمیزکاری بعد از کاشی کاری نیست
  • هیچ گونه گاز و بخارات سمی در حین کار تولید نمی شود و برای محیط زیست هم خطرناک نیست

معایب چسب کاشی

مهمترین و شاید تنها عیب چسب کاشی این است که این نوع متریال ها نسبت ملات ماسه و سیمان هزینه اولیه بیشتری دارند اما اگر هزینه هایی بیشتری که باید بابت اجرای ملات ماسه و سیمان در نظر بگیرید نظرتان عوض خواهد شد. برای اجرای ملات ماسه و سیمان باید هزینه های بیشتری جهت اجرا، نیروی انسانی و نگهداری و محافظت در برابر نفوذ آب و رطوبت بپردازید. بنابراین در نهایت هزینه کار با چسب کاشی کمتر خواهد شد.

مزایا و معایب

نحوه استفاده از چسب کاشی

استفاده از چسب کاشی برخلاف ساخت و استفاده از ملات ماسه و سیمان بسیار راحت است و بیشتر از اینکه به تخصص و مهارت نیاز داشته باشد نیازمند دقت و رعایت ظرافت کاری است. توجه داشته باشید که استفاده از چسب کاشی پودری و خمیری و همچنین نمونه استخری تفاوت خاصی ندارد. در چسب های پودری باید قبل از استفاده با آب ترکیب نموده و در حدود 2 ساعت ترکیب ساخته شده را مصرف کنید.

شیوه مصرف چسب کاشی در ادامه توضیح داده شده است:

  • زیرسازی:

ابتدا سطح زیر کار را کاملا تمیز کنید تا هیچ گونه آلودگی نداشته باشد و یا ترک خوردگی روی دیوار نباشد. چنانچه سطح کار با کاشی قدیمی پوشانده شده، بندکشی های باز شده را پر کنید. اگر سطح زیر کار سیمانی یا چوبی است با پرایمر زیرسازی کرده و در کل سطح پخش کنید. با این کار رطوبت داخل چوب و سیمان گرفته شده و به چسب آسیب نخواهد زد.

  • آماده سازی چسب:

اگر از چسب کاشی خمیری استفاده می کنید آماده سازی خاصی ندارد و قابل استفاده است اما اگر از نوع پودری استفاده می کنید باید طبق دستورالعمل مندرج بر روی بسته بندی عمل کنید. اضافه کردن پودر به آب باید به شکل مرحله به مرحله و همراه با مته یا میکسر باشد.

  • پخش کردن ملات روی سطح یا کاشی:

مخلوط چسب کاشی باید با ماله شیاردار روی کف بمالید. چسب باید هم به سطح زیر کار و هم پشت کاشی و سرامیک زده شود. دقت کنید که اگر جهت پخش چسب روی سطح زیر کار افقی است باید پشت کاشی و سرامیک به شکل عمودی باشد. پس از آن کاشی را به یکباره روی سطح نچسبانید. باید جهت چسباندن از یک سمت به سمت دیگر باشد. بعد از چسباندن کاشی با چسب باید بین 3 تا 4 ساعت صبر کنید تا کاملا چسب خودش را بگیرد و به سطح زیر کار بچسبد.

  • بندکشی:

بعد از اینکه 3 تا 4 ساعت زمان سپری شد، می توانید بندکشی را با ملات سیمان سفید انجام دهید. دقت داشته باشید چون ملات سیمان سفید به سرعت خشک می شود باید این کار را به سرعت انجام دهید. در انتها، اضافات و سطح کاشی ها را با اسفنج یا حوله مرطوب تمیز نمایید.

عوامل مؤثر بر قیمت و شیوه استفاده

قیمت چسب کاشی

چسب کاشی به عنوان جدیدترین متریال برای کاشی کاری و نصب سرامیک در سطوح مختلف وارد عرصه ساخت و ساز شده است. این متریال ها نسبت به ملات ماسه و سیمان که سابقه چند صد ساله دارند مزایا و معایب خاص خود را دارند و امروزه بسیار پرکاربرد شده اند. شرکت بتن شیمی با فروش چسب کاشی با کیفیت و درجه یک در انواع مختلف تلاش کرده نیاز صنایع امروزی را رفع کند تا نیازی به واردات این محصول نباشد.

شما می توانید لیست قیمت چسب کاشی را از همکاران ما دریافت نموده و بسته به پروژه خود سفارشات عمده خود را ثبت نمایید. تمامی قیمت ها جهت تعدیل بازار و کمک به ساختمان سازان و پیمانکاران کاهش پیدا کرده اند به نحوی که بهترین چسب کاشی را با کمترین قیمت تهیه خواهید کرد.

سؤالات متداول

چسب کاشی چیست؟

نوعی از سیمان پرتلند غیر آلی پلیمرهای اپوکسی است که همراه با ذرات سنگدانه ای و افزودنی ها ساخته می شود تا خصوصیات کاربردی آن را تقویت کند.

انواع چسب کاشی کدامند؟

چسب کاشی خمیری و پودری مهمترین و پرکاربردترین نمونه های آن هستند. چسب کاشی پرسلانی، دو جزئی و استخری هم با کاربرد خاص در درجات بعدی استفاده می شوند.

شیوه استفاده از چسب کاشی چگونه است؟

برای استفاده ابتدا باید زیرسازی انجام شود، پس از آن آماده سازی چسب و پخش کردن ملات روی سطح کار و پشت کاشی و در نهایت نیز بندکشی صورت می گیرد.

قیمت چسب کاشی چقدر است؟

هزینه خرید چسب کاشی به عواملی مثل مدل، درجه کیفی مواد تشکیل دهنده، شرکت سازنده و مقدار خرید بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.